6/02/2011

Dia 2

Bismillah wal hamdulillah..

Kalau belajar sejarah mesti tahu Islam di Malaysia datang melalui pedagang. Ulama-ulama dari Hadramaut, Yaman datang berdagang di Tanah Melayu dan menjalankan dakwah. Ini salah satu buktinya..

ini namanya kain pelikat atau sarung.
Haa..Kalau kita lihat persamaan antara Hadramaut dan Tanah Melayu adalah kain pelikat. Gua pernah tengok 1 video. Serius gua ingat video dirakam di Malaysia. Tapi sebenarnya video tentang suasana Hadramaut. Macam ala-ala orang kampung di Pantai Timur. Semua lelaki berkain pelikat.

Asimilisasi budaya. Melayu dan Yaman.

Gua memang suka pakai kain pelikat. Teringin nak pergi kuliah pakai sarung. Hahaha..

Tapi bila duduk di Mesir, aku perasan satu perkara. Orang Afrika (tak tahu negara apa) pun pakai kain seumpama kain pelikat. Nak tanya malu..huhu

Nota kaki :
1. Keturunan para ulama atau habaib Yaman di Malaysia adalah Syed, Sharifah atau di Terengganu, Engku.
2. Gua hari-hari pakai kain pelikat. Pakai seluar leceh.

Wallahualam..

Dzuu Haniin
Kanak-kanak memang kurang tinggi!

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

redha ye..

Dzuu Haniin berkata...

redha?kenapa?

Tanpa Nama berkata...

kanak2 memang kurang tinggi? ;p

Dzuu Haniin berkata...

ye..tabah!