6/10/2011

Bagai Orang Kena Haemorrhoid

[Bismilllah wal hamdulillah][Cerpen]

Musim panas ni pagi-pagi lagi dah terasa panasnya. Ini pun asyik menghadap kipas sahaja. Sabar.

Perut dah bernyanyi lagu Keroncong Hybrid Untuk Bidadari. Tanda mahu makanan. Nak masak malas. Tak masak lapar. Jadi kita pergi beli.

Selepas siap barang mandi sejirus dua air buat sejuk badan. Nak mandi pun malas. Teruk. Sarung baju T ungu Giordano dengan seluar trak hitam Adidas. Tangan kiri menyambar Ipod Nano berwarna hitam.

Bismillah! Keluar mesti dengan kaki kanan. Benda-benda kecil macam ini kalau kita ikhlas buat kerana Allah, itulah yang akan menyelamatkan kita.

Contoh; ada seorang ulama' yang menyumbang segala tenaga untuk ummat bila wafat, amalan yang diterima untuk memasukkan dia ke dalam syurga hanyalah ketika dia memberi lalat minum!

Mengecilkan satu ibadah boleh jad sebesar dosa!

Aku pun menghayunkan kaki dengan lemah gemalai sambil telinga menadah suara Lah Ahmad dalam lagu Kau Tercipta. Amboi, jiwang betul rasanya.

Beginilah perasaan bila tak terluah. Bila terluah takut berdosa. Mahu ajak bernikah, lampu hijau belum dapat. Lagipun masing-masing ada tanggungjawab. Kenalah memahami. Eceh!

Setibanya aku di kedai makan. Nama kedai ini Mat'am Husuna. Bini tauke nama Husna kut.

"'Aiz genih ful wa tokmiyah."

Aku minta ful (sejenis makhluk berbentuk seperti kuah kacang) dan tokmiyah (seakan jemput-jemput yang dibuat daripada kekacang dan diletak sedikit jintan.).

Sesudah selesai sesi pembelian aku melangkah ke kedai 'isy. Beli segenih juga. Dapat lima. Dah habis beli aku pun melangkah pulang. Jarak rumah dengan kedai separuh batang rokok punya perjalanan.

Sepanjang perjalanan, jalan yang sunyi. Hati aku pun mula sunyi. Aduh.. Masuk mood jiwang tak menarik betul. Langkah perjalanan dipercepatkan.

Mulut aku pun mula berzikir tokmiyah, ful, tokmiyah, ful, tokmiyah. Aduhai, selawat lagi bagus.

Hari Jumaat ni sepatutnya kita gandakan amalan. Ini asyik meraban je. Dah! Malaslah nak tulis.

Bye~

Dzuu Haniin
Meraban

Tiada ulasan: