5/14/2011

Hajat

Bismillah wal hamdulillah

1. Blogger memang bikin panas.

2. Tadi gua cuba menyampai hajat kepada ummi dan ayah dalam keadaan berlapik. Hasil?Rasanya seperti dijangka. Sampai mati gua takkan bagi cukup duit. Kan Kak Uda?Firm! Nanti kita berfoya-foya ye..(Hajat nak meminang Park Shin Hye.hahaha)

3. Hati aku dah pecah berderai. Tak payah cakap la.

4. Saat aku lari dari Tuhan, pada saat itu juga Tuhan menarik aku. Dalam perjalanan ke masjid untuk solat Jumaat, sebuah kereta berhenti di sisi aku.Mengajak aku untuk naik. Sudah menjadi sifat aku untuk susah menolak ajakan seseorang. Apatah lagi nafsu dan syaitan (wakakaka).

Serius aku ingat dia mahu solat di Masjid Muhammadi(masjid sebelah rumah), sebab itu aku masuk dalam kereta itu. Tapi jangkaan aku meleset. Entah ke mana dia bawa aku. Namun disebabkan jiwa hero yang menebal, semangat Gintoki Sakata lekat dalam otak aku. Aku tenang di dalam kereta. Dasar kanak-kanak mudah terpengaruh.

Ammu itu bernama Abdul Muniem عبد المنعم, mungkin kalau di Malaysia kita panggil orang Tabligh. Beliau baru keluar 3 hari. Keluar fi sabilillah katanya. Beliau mengajak aku untuk mendengar khutbah dari Syeikh Umar Hasyam (kalau tak silap aku dengar. sebab kepala aku tengah pening)

Khutbah tentang USRAH. Keluarga, bait muslim bukan sahaja berkisar tentang lelaki dan perempuan. Ibu, ayah dan anak. Tapi pada konsep yang lebih luas iaitu masyarakat dan negara. Banyak la syeikh sebut. Kepala gua dah hanyut ke Marikh. Tapi yang gua dapat tangkap tentang LELAKI. الرجال قومنا على النسا

Qawama disitu bermaksud mas'ul. Orang yang bertanggungjawab. Orang yang akan dipersoalkan tentang apa yang dipimpin. Payah juga jadi lelaki ni. Hailaaa..Syeikh pesan supaya jaga keluarga,isteri dan anak perempuan.

Lepas tu ada la sebut pasal negara. Otak memang dah hanyut. Habis segala bagai aku tunggu ammu Abdul Muni'e tu. Berkali-kali beliau ajak untuk pergi haflah dakwah di Masjid Madinah Al-Munawarah. Ajak keluar fi sabilillah. Aku balas insyaAllah. Terus dia balas dengan smash yang padu.

Kalau sudah niat Allah akan mudahkan. Adeii. Ada kesempatan aku pergi cari masjid tu.OTL

5. Sejak kebelakangan ini aku rasa dalam perut aku ada raksasa.

6. Mahu tidur. Kalau baca buku pasti tak masuk. Sebab otak dah masuk air. Nak makan aiskrim!

Wallahualam.
Dzuu Haniin
Kanak-kanak yang comel.

sumber