3/15/2010

Bila Lidah Pun Berasa Rindu..

dah 2 tahun duduk mesir, entah berapa kali saya memasak..
Bismillah wal hamdulillah..
Atas tu gambar ayam masak merah paling 'power' dalam sejarah memasak hidupku..(sebab ini adalah kali kedua saya memasak sejak keberadaan di Mesir.)

Bukan saya tak reti memasak..(huhu..) tapi tahap kemalasan untuk memegang sudip dan periuk teramatlah tinggi. Hari ini saya memasak pun setelah dipujuk selama tiga bulan...(haha..)

Hakikat yang pasti disebalik masakan ini, adalah satu kerinduan. Apabila saya menyuapkan nasi ke dalam mulut, satu rasa khas terbit. 'Taste bud' saya diransang. Menjalar dalam setiap saraf hingga mengaktifkan 'frontal lobe' otak saya. "Masih ada secebis rasa Ummi dalam masakan aku.." itulah terbitan pertama dari hati..

Bukan saya mengatakan masakan saya sedap. Tapi sekadar menzahirkan rasa kerinduan pada keluarga. Duduk di sini asyik makan makanan yang berperisa Terengganu. Disebabkan saya malas memasak, terima saja seadanya. Maafkan sahabat, lidah ini tak mampu mencintai makanan Terengganu. Singgang, gulai, nasi kerabu dan lain-lain. Itu sebabnya saya tak mahu bernikah dengan akhowat Terengganu..(huhu..Ummi kena carikan bakal yang pandai masak ala-ala johor ye..)

Bila masuk bab nikah, malas nak cakap panjang. Wallahualam...
 

5 ulasan:

a.a.s berkata...

johor juga terbaik. pedas pedas xD

anas, hari tu saya ada beli glucose, alhamdulillah, membantu juga le mengatasi masalah ngantuk keke. xD

Dzuu Haniin berkata...

betul..johor juga yang terbaik!harap org terengganu tak marah yer..dah dari kecil saya makan makanan johor.lidah sudah jatuh cinta kat situ..hehe

aimi-saya tak hilang lg mengantuk.buka buku abdomen jer, mulut dah mula menguap..adeii

oh aimi ohhhhh berkata...

hehe. makanan johor, which one ye?
saya suka anything yang pedas hehe

Dzuu Haniin berkata...

apa eh??asal boleh makan, makan jer...hehe.tapi yang pedas-pedas sedap juga..perit tapi nak lagi...

qhearty anis berkata...

nk komen jugk....tp nape ade ahli bet dari johor x mkn pedas...hoho...mgkin len2 kot..
btw..gudluck tuk kamu..smoge Allah sentiasa merahmati kamu..
semoga menjadi doktor pada wktu yang ditetpkan...dan menjadi doktor yang membantu Islam...Ameen...
semoga Allah mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat..
n last but not least...smoge jupe Teman yang sentiasa disisi dan menyokong perjuangan kamu dan yang solehah...ameen.
maaf pnjang..sbb yg ni tu komen sume entry..hoho...
-akhwat traganu-kih3
xmrh pn...