3/12/2010

Orang Buta


Bismillah wal hamdulillah..
http://newzar.files.wordpress.com/2009/07/blind-man.jpg
sumber: di sini

Setelah sekian lama tidak menjadi musyrif, tiba-tiba semalam terpampang di skrin telefon bimbit saya "EG EXCO KEBAJIKAN AKHOWAT CALLING..". Alamak..perkara yang maha malas sekali untuk dilakukan. Musyrif oh musyrif..

Belum pun sempat Ijtima' Usbu'i(IU), saya melangkah kaki keluar dari surau. Jadi mintak kepada sesiapa yang tidak melihat kelibat saya semalam. Sebab sebelum itu saya ada janji di rumah Pahang untuk Ifthor Jamie dengan sahabat-sahabat Ain Shams (Class Rep. Tuan Ijlal mohon beri tazkirah, tak mampu untuk menolaknya). Sementelahan terus saya balik rumah untuk menyempatkan juga menghadiri IU. Baru tengah seronok layan video, terpaksa keluar jadi musyrif..huhu..

Sewaktu menjadi musyrif berlaku satu adegan pusing Hayyu Sabie..(ketawa seorang diri..haha). Kesilapannya adalah saya tidak memakai cermin mata. Kesian ustazah-ustazah tu terpaksa berjalan kaki pula. Satu demi satu lorong dimasuki. Hanya mencari Asrama Negeri Sembilan..huhu.. Apa-apa pun mohon selangit kemaafan kepada 2 ustazah itu. Siapa suruh orang buta jadi musyrif. Kan dah meraba-raba di tengah malam...

Itu baru gelap dan rabun dunia. Entah bagaimana kalau di akhirat. Tanpa lilin hidyahMu. Oh Allah..Cukuplah dunia ini menjadi cerminan aku di sana nanti. Jika di dunia aku berpaling daripadaMu, bagaimana pula semasa Hari itu.Menghadapi mahsyar, menghadapi titian sirat. Ya Allah hambaMu ini enak sekali melontar kata, menyumbang bicara. Hakikat diri ini semuanya padaMu. Permudahkanlah urusan kembali aku ke sisiMu.
2:17







Their example is that of one who kindled a fire, but when it illuminated what was around him, Allah took away their light and left them in darkness [so] they could not see. [2:17]


Wallahualam..tak sanggup untuk menulis tentang buruk diri sendiri lagi..

Tiada ulasan: