9/06/2009

..Aku,Rempit dan Talaqqi..

..:Aku:..
Che Mohammad Nur Anas bin Che Kadir.
Pelajar Kuliyah Perubatan Universiti Ain Shams Kaherah.
Sekarang asyik melepak didalam bilik sempena menghabiskan sisa waktu cuti musim panas.
Perasaan yang dialami sekarang adalah bosan tahap 4 daripada 5. Hampir menggilakan diri, namun iman masih ada . Mampu untuk bertahan hingga hari ini.....

..:Rempit:..
Merujuk kepada Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka.
Rempit-membawa maksud menyebat dengan rotan dan lain-lain atau menyesah.
Asalnya dari perkataan negeri Perak.
Jadi dari mana datangya perkataan rempit tu tidak saya ketahui. Mungkin dari bahasa Inggeris Remp-It.
Yang membawa kepada mengkehendaki ganjaran.
Saya tak suka me'rempit'. Sebab naik motor pun saya tak suka. Kecuali secara santai menikmati angin sepoi-sepoi bahasa. Jikalau memecut laju, memang agak mengecut perut saya. Itulah hakikat tentang diri saya. Hingga diketawakan oleh Kak Zu kerana tabiat ini.

..:Talaqi:..
Saya sendiri tak tahu maksud sebenarnya. Tapi saya yakin cara pengajian memberi suatu kesan berbeza dari cara pengajian melalui buku sahaja. Kita mendapat pemahaman sebenar tentang suatu perkara yang jika dengan kemampuan berfikir kita tak mungkin dapat memahami sesuatu hakikat.

..::HAKIKAT::..
Disebalik kerapuan yg ditulis saya. Inilah kisah sebenar. Hikayat pelajar Perubatan yang penakut. Dalam seminggu ni saya cuba mengikuti pengajian di Jabal Mukotam(ejaan ini diambil dari Pejabat Pos cawangan Mukotam). Pengajian Bahjatu Nufus(betul ke ni?nanti kene 'fire' lak..) oleh Syeikhuna al-Murabbi Guru yang Mulia, Syeikh Dr Yusri Abdul Jabbar al-Hasani.

Kami pergi dengan menaiki motor. Setiap kali naik saya berdoa berkali-kali moga selamat sampai dan selamat pulang. Kenapa saya takut naik motor?(ni soalan Kak Zu)

Setiap kali saya naik motor pada kelajuan tinggi, saya membayangkan diri saya tergolek-golek di jalan raya. Setiap kali naik saya berusaha atasi ketakutan saya. Mungkin saya jarang naik motor. Tambahan saya memang dari kecil sudah terbiasa dengan pemanduan motor secara santai. Ayah tak pernah memecut laju. Slow and steady.....

Terkenang sewaktu bersama Pakcik Jamal. Hari tu saya nak pulang ke Melaka. Pakcik Jamal dengan baik hati menghantar ke Stesen Bas Larkin. Itulah pertama kali saya naik motor yang sangat laju sambil mencelah diantara lori dan kereta. Hati saya tak putus berzikir dan berdoa. Saya ingatkan saya dapat 'control macho', rupanya ketakutan saya dikesan oleh Pakcik Jamal. Huh! memalukan.

Namun apabila setiap hari ke Jabal Mukotam, saya dapat membiasakan sedikit. Alhamdulillah...

Perihal pengajian, sebenarnya sepatah halal(kenapa perlu haram?) pun saya tak faham. Ada sepatah dua yang saya tahu. Seperti baru ni syeikh menyebut tentang ketulan darah(blood clot). Nama dalam bahasa arab adalah dam khasir. Semalam pula pasal, nutfah, 'alaqah dan mudghah. Penciptaan makhluq terbaik. Dapat juga saya faham sedikit. Moga yang sedikit itu datangnya berkah...amiin.

~Info Tambahan~
1. Syeikh Dr. Yusri dikatakan mempunyai 5 sijil. 3 daripada pengajian perubatan beliau. Iaitu dari ijazah pertama hingga ke P.h.d. 2 lagi daripada pengajian Islam iaitu dari ijazah pertama hingga Master di Al-Azhar. Banyak lagi kehebatan beliau yang belum saya ketahui(nanti nak tanya Tuan Guru Ustaz Nazrul). Di Malaysia belum ada lagi seorang yang mampu melakukan kombinasi seperti ini. Diharapkan saya mampu menjadi sehebat beliau.amiin...
2. Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang sanggup membawa saya ke tempat pengajian. Jazakallahu khair..
Dedikasi Khas untuk semua..
Ustaz Fahmi(yang rajin menjawab soalan..hehe)
Ustaz Abdul Mannan, Ustaz Soleh, Ust Mat Salik dan Dr Akmal(yang sanggup membawa saya.)
Ustaz Syukri (yang meransang saya untuk pergi..)
Ustaz Nazrul (menjadi inspirasi hati..)
Syeikh Dr Yusri sendiri (yang menyiram hati gersang ini..)
dan kepada semua yang terlibat membantu diri ini menjadi ini...

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kelakor la anta ni...
mgkin dr kecik x biasa nek moto laju..
ni la padahnya...
pape pun anta dah buat akak ketawa...
p x perlu la mention nama akak..

Dzuu Haniin berkata...

hehe..ok kak..hidup kene santai,usah ribut-ribut.

aimi amush berkata...

sama la.
saya pun takut naik moto sebenanya
tapi fobia saya sebab mende len. waktu spm 2007 membe saya pegi parking moto sbelah saya. waktu tu paper addmath.
then dengan bangganya kaki saya masuk dewan admath dengan kesan melecur. kesian betol jadi calon yang kesakitan. paper addmath pulak tu.

hihi. tu pasal takut ngan motor siket. anyway inche anas, dok memerap je ae dalam bilik ekekek..bagus bagus

Atikah Nur Dzulkhefli berkata...

cane ble takot speed niey..hehehe..xpe2 kite segeng..eh,samat ri raye..xbalek msia??/

Dzuu Haniin berkata...

minta maaf.saya tak takut,cuma tak biasa jer..skrg dah ok sikit..hehe

ummu Masyitah berkata...

salam,
gambor yg buatkan saya tergelak sesorang