7/14/2011

Bebas!

Bismillah wal hamdulillah..

Lama tak menulis kan?Baru nampak rajin studi sikit..hahaha. Tak habis lagi exam la..

Baca ini!

Ketar kaki beb!

Gua dah sedia untuk tanam lada, jagung dan limau. Bela kambing, lembu dan ayam.

Hahaha..Gatal mulut. Moga dijauhkan la..Doa belaka dilindungi dari orang zalim.

Allah dah sebut dalam Quran orang yang berjuang atas jalan Allah ni akan dilaparkan perut mereka. Ditarik bantuan.

curi dari fesbuk Ahmad Fahmi Sulaiman
Saat ni baru rasa nak bebaskan diri. Kata Saidina Nabi Isa a.s.

"Manusia dilahirkan dua kali. Lahir dari jasad. Lahir dari perbuatan. Seperti lahirnya telur dari burung. Burung dari telur."

Saat ni juga berasa keimanan kepada Allah.

Saat dunia ditarik dari hati, gundah gelana jiwa. Moga Allah gantikan keterikatan ini dengan satu yang kekal. Biar hati ini terus terikat padaMu.

Sambung studi pharma yang kacang!

Nota kaki:
1. Kalaulah.., balik kerja kampung. Rasa ada awek nak pandang gua? Ceh! Dunia juga yang dipandang..Kah kah kah

2. Tenanglah wahai hati. Yeah!

Haa..Ada awek nak tuju lagu ni pada gua tak? keh keh keh

Wallahu'alam

Dzuu Haniin
Hero..

4 ulasan:

Learner berkata...

1. Aku admire vocal YongHwa.

2. Doa senjata mukmin.

Dzuu Haniin berkata...

1. Yeah! Vocal dia best!

2. InsyaAllah..

Apiz berkata...

Salam saya nak reply awaknyer comment di Mistis Files,

"Abu Hurairah meriwayatkan ada seorang lelaki mengadu kepada rasulullah tentang jirannya, lalu Baginda SAW berkata “Pulanglah dan bersabarlah”. Situasi itu berlaku 2 ataupun 3 kali lalu kata Baginda SAW “Pulanglah dan buang barangmu di atas jalan”. Lalu setelah lelaki tersebut melakukan sebagaimana yang disarankan, ramai orang bertanya puncanya, lalu lelaki ini menceritakan situasinya. Ini membuatkan semua orang yang lalu di situ mencerca jiran lelaki tersebut. Tidak dalam selepas itu, jirannya itu datang dan memohon maaf padanya dan berjanji peristiwa lama tidak berulang lagi"

Pada pendapat dan ilmu yg setakat saya ada, lelaki pengadu itu seorang yg mungkin kurg sabar, tidak tahan ujian. Rasulullah sudah nasihatkan bersabar, itulah sebaik2 nasihat dari nabi. Tapi sbb lelaki itu x dpt tahan ujian & sllu mengadu pd rasulullah, maka hilanglah peluang @ pahala sabar yg Tuhan nak berikan. Jadi rasulullah beri pilihan yg kedua yg mungkin menguntungkan si lelaki setakat didunia.
Pernah juga seorg sahabat yg miskin, mengadu kpd rasulullah tentang kemiskinan yg dihadapinya,miskinnya sahabt itu sehinggakan nak solat pun kene gilir2 dgn isteri, sbb berkongsi pakaian. Sahabat itu mohon nabi doakan supaya jadikannya kaya. Tetapi rasulullah nasihatkan bersabar. Tapi sahabat tu masih dtg kpd rasullah mengadu, sbanyk 3 kali dia mengadu. tp akhirnya rasullah terpaksa doakan juga supaya dimurahkan rezeki. Akhirnya hasil dr doa rasulullah, sahabat itu semakin bertambah rezekinya hasil dr mengembala kmbing. Sebab rezeki tu adalah istidraj (nikmat yg diberi Tuhan dgn murka) maka sahabat itu semakin lupa daratan, sampai zakat pun x nak bayar. Wallahualam.

Kita nak minta nasihat dr org alim, jadi org alim tu bg la nasihat. Kita kene yakinlah nasihat itu terbaik utk kita. Org alim itu ilmu & pengalamannya bnyak, dia lebih faham banyak perkara & kita pon yakin dengannya. Sepatutnya kita yakinlah dgn nasihatnya. Tp sbb kita ni x sabar, x fhm bahasa, Nak ikut kata hati, perasaan & akal yg masih x matang, bukan nak ikut kata Allah & rasul(sprti org alim kata). Maka kita pun mengadu lagi banyak kali sampai org alim itu marah & terpaksa bg cadangan lain yg mungkin tidak baik kpd kita tp baik utk kepuasan nafsu kita.

Wallahualam. Salam taaruf.
facebooksearch: Apiz Rawang

Dzuu Haniin berkata...

Encik Apiz bagus mencari blog saya..

Kalau tak silap saya ada satu kaedah usul fiqh berbunyi begini,

"al-'ibartu bi umumi lafzi la bi khususi as sabab."

Maksudnya ibarah, pengajaran itu diambil dari umum lafaz bukan sebab khusus turunnya sesuatu perkara itu..

jadi begitulah yang saya boleh komen. Pengambilan satu dalil itu tak boleh keras seketul begitu sahaja. Islam akan menjadi tidak fleksibel..

Wallahu'alam..