10/06/2010

Larian yang RARE!

Bismillah wal hamdulilah

Suatu pagi di awal musim sejuk, pagi yang damai. Tiada sebarang kekecohan berlaku. Tiada perlanggaran antara himar mahupun kuda penarik sampah di Mesir. Tiada juga perbalahan antara anjing dan kucing dalam merebut sumber makanan dalam mengekalkan populasi kaum masing-masing bagi biodiversiti.

Gua yang kacak segera menyarung baju Malcom X dan seluar sukan bersiap sedia untuk berlari barang satu atau dua pusingan Suq Sayarat. Gua menuruni tangga rumah dengan tenang dan menyumbat earphone ke dalam telinga. 'Adinda- Lah Ahmad'. Layan blues sekali sekala..
Itulah baju Malcom X yang selalu gua sebut..

"Assalamua'alaikum.." sepatah salam diucap pada jin yang menembusi gua.

Selesai melakukan regangan dan pemanasan badan, gua terus berlari. Dalam otak gua pantas berfikir. Takkan selama hidup 20 tahun dan mungkin sudah 18 tahun gua berlari, sampai mati gua berlari dengan cara yang sama. Tak RARE! Gua pun mengubah cara larian. Gua rasa lari dengan cara terbalik agak menarik. Boleh juga ushar makwe-makwe di belakang. Peluang!

Tetiba ada seorang brader tegur gua.

"Bro.. mana boleh kita ubah cara larian ni. Kita mesti kekalkan apa yang ada. Lonjakkan prestasi larian kita!"

Gua pandang jer. Pejam celik pejam celik. Sunggu berjiwa atlit! Brader tersebut berlari dengan gaya skema skeptikal congenital gagantica. Biarlah.. Gua nak rilek-rilek.

Tiba-tiba sekali lagi. Berdesup gua terasa di belakang. Rupanya brader tadi dah memintas gua. Peh! hebat. Gua kagum.

Sekali lagi beliau menyeru kepada gua. "Lonjak bro!"

Kemudian datang pula seorang brader kulit hitam mungkin dari Nigeria. Beliau menggunakan tangan untuk berlari. Memang pantas dan cekap. Gua terpegun seketika. RARE! Gua mengukir senyuman manis. Belum hilang lagi rasa ghibtah gua pada dia. Gua perlu berlari dengan lebih pantas!

Fuh! Alhamdulillah. Dapat juga keluar peluh dan menguatkan badan. Pejuang beb! Pengalaman hari ini juga menarik dan RARE!  Sedang gua rilek-rilek ambil nafas dan menyejukkan badan, gua terdengar suara sumbang di belakang gua. Sudah puas gua dengar macam-macam. Gua pantas memberi pukulan 64 pelangkung yang diajar ketika gua masih dialam kanak-kanak.

Cerita lain? The rest is history..


Pesan Pakcik Mahatma Gandhi, "Anger and intolerance are the enemies of correct understanding."
Wallahualam..

Dzuu Haniin
Masih di Bumi..

Tiada ulasan: