2/08/2009

Refleksi diri...

Sunyi...selubungi malam...
Mengusik minda yang terlontar jauh...
Masih hangat terasa ...
Tangan yang membelai yang mengusik manja...
Daku damba kasihmu...
Biar jadi pedoman...
Buat penyuluh jalan kugapai impian...

C/O:
Angin...kau nyanyikan lagu...
Untuk permataku...tenang selalu...
Bayu...sampaikan berita...
Daku kini ceria...aman dan bahgia...
Selimutkan rinduku bersama malammu...

Hadirlah...kau dalam mimpiku...
Agar kau selalu...ada disisiku...
Rindu belaian kasihmu...Rindu senyumanmu...
Penawar lukaku...
Dengarkan laguku...hadiah untukmu...
Jasa dan baktimu ku kenang selamanya...

Dikaulah cahaya...
Bila malam menjelma...
Kasihmu membawa ke syurga...
Dan redha yang Esa...

dalam mengisi celahan waktu pada 5 waktu solat yang terlalu banyak lapangnya,mungkin membuat saya berasa sunyi dan menjadi begitu mudah melayan perasaan.Bahannya adalah lagu-lagu dan bahan bacaan..lagu Permataku dendangan Mirwana memang begitu asyik apatah lagi bagi saya yang berada di perantauan. Pasti merindukan mereka yg jauh.

Rindu ni ibarat bara api..hangat dan menenangkan. Tapi bila membesar dan membarah menyebabkan terkadang berasa begitu pedih...

Rindu pula pada ummi,ayah,keluarga,hammad yg comel, adik beradikku di KMM dan Malaysia..

Rindu dan merindui ni tak boleh dilayankan sangat.Biarlah sekadar bara-bara api sekadar menghangatkan. Jangan biar HANGUS!


















dalam melayan perasaan,jangan kita terlalu hanyut dengan perasaan. Takut-takut hanyut jauh,hilang entah kemana..

jadi saya pun menyibukkan diri dengan membaca sebanyak yang mampu..

1.Penawar Bagi Hati
Penulis-Syeikh Abdul Qadir al-Mandili al-Indonesi
Jenis-Tasawuf
Bahasa-Bahasa Melayu bertulisan Jawi lama
Ulasan-
Tak usah dipertikaikan lagi.Kitab ini memang mampu menawarkan penyakit hati. Tulisan ulama ini seakan-akan membelai dan memujuk jiwa saya. seakan kita mampu berkomunikasi dengan sang penulisnya. Setiap kata susunan ayat tersebut seakan mampu berkata-kata dengan kita selagi mana kita cuba untuk ikhlas dalam menuntut ilmu dan tajdid diri.

2.Bidayatul Hidayah
Penulis-al-Imam al-Hujjatul Islam Muhammad bin Muhammad bin Muhammad bin Ahmad at-Thusi al-Ghazali
Jenis-Fiqh seharian dan Tasawuf
Bahasa-Bahasa Melayu bertulisan Jawi
Ulasan-
Permulaan bagi hidayah adalah nama bagi kitab ini yang mengajarkan kita setiap perkara yang perlu dilakukan seorang mukmin dan muslim.Bermula dari bangun tidur sehingga tidur semula,setiap inci perkara seharian kita akan diterangkan. Teramatlah sesuai bagi saya sebagai orang yg baru mula untuk mencari-cari jalan hidup(macam saya....)

3.Kenapa Aku Meninggalkan Syiah(Pengakuan Ulama Syiah Kepada Allah dan Sejarah)
Penulis-Syeikh al-Allamah Dr. Husain al-Musawi
Jenis-Pendedahan
Bahasa-Bahasa Melayu
Ulasan-
Menyingkap hakikat sebenar syiah yang berselindung disebalik topeng kecintaan terhadap ahlul bait.Buku yang ringkas dan mudah difahami.Amat sesuai bagi yg ingin mencari rahsia-rahsia yg tidak diketahui oleh kita.Mengungkap juga penyelewengan ulama-ulama syiah terhadap agama dan pandangan mereka terhadap ahlul sunnah wal jamaah.

4.Fiqh Sirah
Penulis-Syeikh Ramadhan Buti
Jenis-Sirah
Bahasa-Bahasa Melayu
Ulasan-
begitu lama saya sudah memiliki buku ini. cuma kesempatan dan 'mood' membaca yang sering membuat pembacaan saya sering terbantut. Jadi dengan kesempatan cuti ini,saya mengambil kesempatan untuk membacanya. Buku ini membawa kita mengetahui hakikat sebenar setiap ketentuan yang Allah taqdirkan untuk perjalanan hidup Rasul dan Islam hingga memberi kesan kepada perkembangan Islam, bukan sahaja pada masa silam,tapi hingga kini.
Sirah juga merupakan satu tarbiyah. Allah hendak memberitahu kita bahwasanya pada setiap yg berlaku pada kita sudah pasti adanya kebaikan. Memetik kata-kata secara umum Syeikh ibnu Athoillah dalam kitabnya al-Hikam."sesungguhnya berbuat sesuatu keburukan pun ada kebaikan." Dalam kita berbuat dosa pun ada terselit kebaikan disitu. Kerana dengan berbuat dosa kita,kita bertaubat. Berbahagialah orang yg apabila berbuat dosa dan bertaubat sungguh-sungguh.
Mungkin dengan pengkajian hidup Rasulullah,kita akan lebih mudah untuk menerapkan pola hidup baginda pada kehidupan kita.

5.Pearl Of Wisdom
Penulis-Fethullah Gulen
Bahasa-Bahasa Inggeris
Jenis-kehidupan Mukmin
Ulasan-
Ketika di Maarad Kutub(Ekspo Buku),saya pergi ke petak jualan dari Turki.Saya pun bersembang dengan tuan punya kedai. Dia perasan yang saya ni asyik memerhati pada buku-buku tulisan Fethullah Gulen(murid kepada Badiuzzaman Said Nursi pemangkin gerakan Islam di Turki). Dia segera mengajukan pada saya dua buah buku. Iaitu Pearl of Wisdom dan satu lagi buku berkaitan Fiqh Sirah. Dia mengatakan ini adalah buku yg terbaik. Saya pun membaca isi kandungannya. Secara keseluruhannya,penulis seakan ingin mengajar kita untuk menjadi 'Ideal Muslim'. dalam ini juga dimasukkan juga berkenaan kerajaan Islam. Ini seakan satu kelegaan bagi saya. Kerana kehidupan manusia atau mukmin itu tidak boleh untuk terlepas dari politik atau pemerintahan. Dengan pemerintahan pelbagai hukum dapat dijalankan. seperti di dalam buku Islam and The World' tulisan Abu Ali Hassan An-Nadwi,menceritakan betapa ruginya dunia atas sebab kejatuhan Islam(beli juga,tapi tak baca lagi..)

ada lagi yang saya beli macam Thibu An-Nabawi(baru baca bab sakit kepala. sebab selalu sangat sakit kepala),Islam and The World dan Tales From Rumi(Hikayat dari Jalaluddin ar-Rumi-Petikan dari kitabnya yang terkenal al-Mathnawi)

Khas untuk kakandaku yang tercinta,
The Statue Of Soul-Fethullah Gulen
-anas tak buka pun plastiknya lagi.tunggulah hujung tahun nanti yer...




1 ulasan:

C.N.A.C.K berkata...

yosh!!
dpt buku!! best3! tq2
dpt pos pakwe skali pn ok
hohoho..