2/12/2009

Jaulah Damietta,Lihat Laut.Terlontar Jauh


Pada hakikatnya kaki ni terasa begitu malas untuk berjalan atau melangkah keluar dari Kaherah. Tapi bila fikir punya fikir, apa guna merantau ke negara orang kalau tak merajinkan kaki untuk meneroka setiap inci bumi anbiya' ini. Lagipun Tuan Guru saya turut serta dalam program kali ini. Jadi seakan tiada alasan untuk saya tidak pergi. Tak gitu?



Langkahan pada kali ini adalah Dumyat/Damietta. Merupakan kawasan persisiran pantai yang juga merupakan muhafazah yang paling jauh,berada di hujung Mesir..

Matlamat ekspedisi: Pastinya melihat bahasa Tuhan pada kita. Tapi yang sampingannya pasti ada iaitu, MENCARI KERANG..hehehe

8.00 pg (lebih kurang). Dihadapan Darul Iman Student's Hostel(DISH). Ikhwah mula berkumpul dan bersedia untuk menawan semua kerang-kerang yang ada di muka bumi Dumyat. Secara peribadi, saya telah menetapkan satu 'target' ingin mengutip lebih banyak dari akhowat yang dikatakan mampu mengumpul sebanyak 4 guni(toqki dan toqwan pun pergi juga.khabarnya seronok..). Jadi terkumpul satu semangat yang membara untuk mengutip lebih banyak dari akhowat. :)

Perjalanan pun bermula. Diantara laluan kami ialah mansoura. Saya sebelum ni belum pernah melihat apatah lagi menjejak kaki ke mansoura. Tapi pada perjalanan kali ini, saya dapat juga melihat mansoura. Satu sahaja komen yang dapat diberikan, Mansoura mengingatkan saya pada Malaysia. sebab selama di Kaherah, saya jarang sekali dapat melihat tumbuhan hijau. Yang selama ini mewarnai mata hanyalah debu-debu yang berterbangan.Hinggakan pokok-pokok juga habis dilitupi dengan debu. Bersama kami ada juga sahabat dari Jordan Hadi dan Atiff. Komen Hadi pada Cairo," Tebalnya debu,macam kabus." Jadi tak hairanlah kalau kitab dan buku saya kalau tak disentuh sehari,maka akan adalah debu diatasnya. Mungkin juga ini bahasa Tuhan pada kita. Supaya lebih selalu menyentuh al-Quran dan kitab. Untuk kita lebih sedar dan terpukul dengan sindiran Allah...mungkin...














Sebaik tiba di Dumyat, YDP KPT Ust. Shafizi pun memberi sedikit taklimat untuk sepanjang program ini dan mengingatkan tentang keselamatan diri masing-masing(sume tgh khusyu' dengar celoteh Ust Syafizi..cube tengok Zuket,dah tak sabar untuk terjun ke laut..)
Sebelum menerjunkan diri ke dalam laut Maditeranean yang sejuk, kita solat jama' qasar zuhur dan asar dulu...

Antara sedutan-sedutan di pantai...
PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket



PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket


PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket



Photobucket

PhotobucketPhotobucketPhotobucket



Di akhir program,penuh dengan kecerian dan ukhuwah yang berbunga..




Tiada ulasan: