8/31/2009

Urticaria..Ingatkan Ultraman..




Kelmarin mula rasa miang dan gatal-gatal. Puas memikir.Aku tak mandi ke?Tak lama kemudian mula kelihatan simptom penyakit yang lama tak dihidapi datang semula.

Dalam hati berharap tak jadi teruk. Kalau dulu biasa jer. Tapi makin dibiar makin menjadi. Degil betul!













Kesannya..



Sehingga ke Asar, keadaan makin parah. Habis satu badan kemerah-merahan. Saya meraih pandangan Dr. Zul(Zuket) yang merupakan antara pelajar perubatan yang paling hebat di Universiti Ain Shams hehehe. Beliau menganjurkan untuk mengambil Zyrtec(Cetirizine Hydrochloride). Merupakan anti-histamine yang membantu dalam mengubati Urticaria. Alhamdulillah sekarang semakin pulih. Doakan terus sihat...Info

1.Urticaria
Urticaria merupakan suatu kesan dari tindak balas alergi(allergy) dan ada juga hasil dari tindak balas bukan alergi (ubatan,hormon dan fizikal). Ia mengakibatkan radang (inflammation) pada kulit,bengkak(wheal) dari bersaiz kecil hingga diameternya mampu mencecah beberapa inci. Mekanisma urticaria ini adalah melibatkan histamine. Menyebabkan cecair merembes (fluid leakage) dari saluran darah permukaan(superficial blood vessel). Kita boleh menguji dengan melakukan dematographism
Dermatographism adalah dengan mengores permukaan kulit kita. Jika kita dibawah pengaruh alergi, maka kesan goresan itu akan menimbul dan menjadi kemerahan.

Types...
1.Acute urticaria
-alergi terhadap makanan.kesan berlaku pantas.
2.Chronic urticaria
-sama dengan 'acute'.Cuma kadangkala urticaria berterusan hingga beberapa tahun.
3.Drug-induced urticaria
-disebabkan tindak balas dengan ubat-ubatan.
4.Physical urticaria


2. Zyrtec(Centirizine hydrochloride)
merupakan ubat anti-histamine.
-Kesan sampingan
1.Mengantuk
2.Kering mulut
3.Penat

bagi kanak-kanak
1.Sakit luar biasa
2.Cirit birit
3.Batuk
4.Sakit kepala
5.Mengantuk
6.Sakit tekak

Rujukan:
1.Dr. Zuket
2.Wikipedia di sini
3.Di sini

5 ulasan:

aimi amush berkata...

kejap. saya selalu kene macam tu tapi biar kan aje
gatal die
er. memang la gilak gilak punya..
last last mak bagi calamine losyen, sy pon bedal je pakai ehehehe

ps: anas tak mandi ehehehehe.

Dzuu Haniin berkata...

Mandi ler...
Calamine-mixture of zinc oxide.antiseptic...oo..ke aimi malas mandi?

Tanpa Nama berkata...

allergy bkn viral infection.. so pakai antiseptic pown x gune gk.. hehe

Dzuu Haniin berkata...

calamine sbg anti-itching agent gak..
tapi kalau dah jadi alergi macam saya,maka perlu pada anti-histamine..

HAJAR berkata...

Sakit 2 dtg dr Allah. Maka sembuhnya juga dari Allah. Oleh itu mintalah dari Allah selain berusaha.Moga2 kita sembuh dgn izinNya dan berjaya mengharungi ujianNya. Insyaallah.....